21,000 17,000 تومان
  • فروشنده : Mahdi Taeid

  • کد فایل : 63120
  • فرمت فایل دانلودی : docx
  • تعداد مشاهده : 2036
  • تعداد صفحات : 70
سوال از فروشنده

آخرین فایل ها

- بیشتر -

بررسی تاثیر رنگ بر حافظه ی کودکان

دانلود مقاله ی تاثیر رنگ بر حافظه ی کودکان

0 2k

قسمت هایی از این مقاله:

مقدمه:

حافظه موضوعي است كه از ديرزمان مورد توجه انسان بوده و او همواره براي شناخت و بهبود آن كوشيده است. در واقع كمتر فردي است كه با توانمندي هاي حافظه خويش درگير نبوده و براي تقويت آن تلاش نكند. از نظر مردم، موفقيتهاي تحصيلي و شغلي مستقيماً با اين توانايي ارتباط دارد. پژوهشگران و رهبران عموماً افرادي با حافظه قوي بوده و از آن در راه رسيدن به اهداف خود كمك گرفته اند. هر چند حافظه قوي به معناي «هوش و خلاقيت» زياد نيست آزمايشها نشان داده اند كه اين دو، با حافظه ارتباط مستقيم دارند. (جعفريان، 1375)

درگيري فكري با استعداد پرسش برانگيز حافظه حوضه اختصاصي انسان نوين نيست، زيرا كه بسياري از تمدنها در گذشته، منشأ كاركرد و تربيت آن را عميقاً مد نظر داشته‌اند در حقيقت، مطالعه حافظه از تاريخچه اي غني برخوردار است كه به روزگاران دور يعني آغاز تمدن مغرب زمين باز مي گردد. اين مطلب موضوعي است مورد علاقه و تفحص براي انديشمندان بزرگ تمامي دوره ها بوده است.(ابراهيم زاده، 1368، ص 18)

عوامل مختلفي بر حافظه مؤثر هستند از جمله هيجان، هوش، سن و رنگ كه در اينجا ما به تأثير رنگ بر حافظه پرداخته ايم.

رنگ در محيط زندگي انسان اهميت بسزايي برخوردار است تا جايي كه زندگي بدون رنگ قابل تصور نيست. يكي از كيفيات بارز و ملموس اشيا و پديده هاي جهان، رنگ است. از زماني كه قوة بينايي بشر به موازات رشد و تكوين سيستم فكري وي به فعليت در آمد، قدرت پيدا كرد از رنگ به عنوان عاملي در ايجاد تمايز و تشخيص وجوه اشتراك و همچنين اختلاف اشيا استفاده كند. رنگ تدريجاً نزد بشر اوليه جنبه اي سمبوليك يا نمادين يافت. بدين معنا كه بسياري از اقوام بشر براي هر رنگي رمز ويژه اي وضوع كرده بودند، كه در صورت آشنايي با آن رمزها، مخاطبان آنها مي‌توانستند مفاهيم مربوط را به سهولت دريافت كنند. براي نمونه در ايران باستان، سياه، رنگ تاريكي و دنياي اهريمن بود. رنگي بود كه ناخودآگاه شب را به خاطر مردم مي آورد. و شب نيز به نوبة خود براي بشر احساسات نامطلوبي چون وحشت، رعب و اضطراب و ... را به همراه داشت. حال آنكه سفيد، رنگ روز و روشنايي بود. رنگي بود كه مفاهيمي چون پاكي، صفا و خلوص و قداست را در نظر مردم تداعي مي كرد. 


محتوای فایل دانلودی

فایل ورد قابل تغییر

راهنمای استفاده

مناسب برای معلمان و دانشجومعلمان 


ارسال دیدگاه

برای ارسال نظر لطفا ورود یا ثبت نام کنید.

17,000 تومان