7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 54653
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 1773

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله درمورد نقش والدین در كاهش افت تحصیلی فرزندان دانشجو

دانلود مقاله درمورد نقش والدین در كاهش افت تحصیلی فرزندان دانشجو

0 1.8k
دانلود مقاله درمورد نقش والدین در كاهش افت تحصیلی فرزندان دانشجو

با دانلود مقاله در مورد نقش والدین در كاهش افت تحصیلی فرزندان دانشجو در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نقش والدین در كاهش افت تحصیلی فرزندان دانشجو را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نقش والدین در كاهش افت تحصیلی فرزندان دانشجو ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد نقش والدین در كاهش افت تحصیلی فرزندان دانشجو

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:6 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه             

آموزش و پرورش زیر بنای توسعه اجتماعی سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد كه همه این كشورها از آموزش و پرورش و به تبع آن از آموزش عالی توانمند و كارآمد برخوردار بوده اند. به تعبیر دیگر این دو نهاد رسمی آموزش به افراد جامعه را می توان از نهادهای تعیین كننده بنیادهای فرهنگی و اخلاقی یك جامعه دانست. این دو نهاد مذكور با توجه به نقش خود از یك سو با كودكان و نوجوانان و جوانان خلاق مبتكر و مستعد و از سوی دیگر با طیف گسترده ای از مردم به عنوان خانواده ها در ارتباط هستند و آموزش های خود را چه مثبت و چه منفی به پیكره جامعه تزریق می كنند. بنابراین توجه بیشتر به تعلیم و تربیت مهم ترین عامل پیشرفت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه است كه آثار آن متوجه جامعه و خانواده خواهد شد. یكی از آفت های بزرگ آموزش و پرورش، آموزش عالی و خانواده ها كه همه ساله به میزان زیادی امكانات، منابع و استعدادهای بالقوه انسانی و اقتصادی را تلف می كند و تاثیرات غیر قابل جبرانی در ابعاد فردی و اجتماعی به جای می گذارد، پدیده افت تحصیلی است.

افت تحصیلی چیست؟  

وقتی صحبت از افت تحصیلی می شود منظور تكرار پایه تحصیلی در یك دوره و ترك تحصیل پیش ازپایان دوره است كه البته این تعریف در آموزش عالی با توجه به ویژگی خاص آن مربوط به نگذراندن واحدهای درسی ارائه شده، مشروط شدن دانشجو و یا ترك تحصیل است. همچنین كیفیت پایین تحصیلات دانشجویان در مقایسه با آنچه باید باشد و كسب محفوظات به جای معلومات در فضای آموزش عالی افت تحصیلی تلقی می گردد. (نریمانی، 1371) بدون تردید هیچ نظام آموزشی ای نمی تواند صد در صد به اهداف آموزشی خود برسد، ولی موفق بودن هر نظام آموزشی به نزدیك تر شدن هرچه بیشتر به اهداف تعیین شده بستگی دارد. برای نزدیك تر شدن به اهداف نظام آموزشی حتماًمًی بایست عوامل موثر بر افت تحصیلی را شناخت و اثرهای آن را كاهش داد. یكی از مهم ترین آن عوامل ویزگی های خانوادگی است كه سبب بروز و ظهور افت تحصیلی می شود زیرا خانواده یك نهاد اجتماعی كوچك است كه اولین كانون تربیتی به حساب می آید و فرد مقدار قابل توجهی از وقت خود را در آن می گذراند.

محیط خانواده

صاحب نظران روان شناسی و علوم تربیتی یكی از مهم ترین نهادهای موثر در تربیت آدمی را سازمان خانواده می دانند. زیرا محیط خانواده اولین و با دوام ترین عامل در تكوین شخصیت فرزند و زمینه ساز رشد جسمانی، اخلاقی، عقلانی و عاطفی او است. علاوه بر آن اهمیت خانواده و نقش ان در تربیت فرد تقریباً در تمامی كتب روان شناسی، تعلیم و تربیت و غیره به طور مستقیم و غیر مستقیم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و طبعًاً در هر نوشته ای این موضوع از بعد یا ابعاد خاصی مطرح شده است. برای مثال در كتاب روان شناسی تربیتی دكتر شریعتمداری آمده است: اگر انتظارات والدین از كودكانمعقول و با واقع بینی همراه باشد اختلالی در رفتار آن ها ایجاد نمی شود. اما در برابر انتظارات ناروافرزند خودسر و بی پروا می شود و قوانین و مقررات را زیر پا می گذارد. فرزندان از مشاهده رفتاروالدین به تدریج آن ها را می شناسند و راه و رسم زندگی را نیز با تقلید از اعمال آن ها فرا می گیرند و آن چه در باره پدر و مادر درك می كنند به دیگران تعمیم می دهند. شفیع آبادی ( 1371 ) معتقد است كه فرزند برای حل مشكلات از والدین كمك می طلبد و برای انجام و تداوم كارها از والدین اطمینان و تسلی می خواهد. والدین اولین الگوهای اخلاقی فرزندانشان هستند. شعاری نژاد( 1366) تاثیر خانواده در رشد و تكامل اجتماعی فرزند را چنین توصیف می كند: فرزند آداب معاشرت را از مشاهده رفتار افراد خانواده در موارد و مواقع گوناگون یاد می گیرد. بهرام زاده( 1372) به نقل از شاروك( 1976) می گوید محیط خانوادگی بیش از بهره هوشی فرزندان در موفقیت تحصیلی آنان موثر است. بنا براین می توان ادعا كرد كه خانواده مهم ترین نقش را در شكل گیری شخصیت فرد داراست.این شكل گیری ممكن است مختل یا سالم باشد. پس والدین باید بدانند محیطی كه برای فرزندان خود مهیا می كنند باید غنی و آكنده از صفا و صمیمیت، مهر و محبت همراه با نظم و ترتیب و فراهم كردن تفریحات مناسب و درست و متناسب با خصوصیات آنان باشد. محیط غم آلود، اختلاف، بگو مگو حتی سكوت ناشی از قهر برای نوجوان و جوان دردآور و خرد كننده است و نتایج اسف باری به دنبال دارد كه در بیش تر موافع سبب افت تحصیلی فرزندان می شود. پس مهم ترین نقش خانواده ایجاد محیط آرام و مساعد برای مطالعه و انجام تكالیف درسی است. (بیابان گرد، 1378) صاحبنظران علاقه مند به امور تحصیلی دانشجویان در مطالعات خود در زمینه اثر محیط خانوادگی بر سازگاری تحصیلی و اجتماعی دانشجویان به این نتیجه دست یافته اند كه 70% رشد تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر واقعیت های زندگی خانوادگی (رفتار، نگرش ها، خصوصیات شخصیتی، تواناییهای ذهنی، مقام و موقعیت اجتماعی و محیط زندگی والدین) قرار دارد. (بازرگان، 1379)

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر