7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 54647
  • فرمت فایل دانلودی : .docx
  • تعداد مشاهده : 1770

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله درمورد نقش مدیران و معلمان در نماز جماعت مدارس

دانلود مقاله درمورد نقش مدیران و معلمان در نماز جماعت مدارس

0 1.8k
دانلود مقاله درمورد نقش مدیران و معلمان در نماز جماعت مدارس

با دانلود مقاله در مورد نقش مدیران و معلمان در نماز جماعت مدارس در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نقش مدیران و معلمان در نماز جماعت مدارس را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نقش مدیران و معلمان در نماز جماعت مدارس ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد نقش مدیران و معلمان در نماز جماعت مدارس

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:12 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

این پژوهش با روش تحلیلی- اسنادي به دنبال این است که نقش مدیران و معلمان را در نماز جماعت مدارس بررسی نماید. نماز به عنوان ستون دین در اسلام از مهمترین و اصولی ترین عباداتی است که براي یک فرد مسلمان به عنوان فریضه اي مستمر، تکلیف و تایید شده است. یکی از عواملی که می‌تواند تاثیري تربیتی بر روي کودکان و نوجوانان بگذارد مدرسه می‌باشد که مهمترین عوامل موثر در جذب و شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدارس، مدیران و معلمان هستند. بنابراین آنچه که می‌توان از این مقاله دریافت نمود این است که برگزاري نماز جماعت در مدارس را باید در نشاط آفرینی فرهنگی و اعتقادي بین دانش آموزان کارآمد دانست و تکریم و شخصیت دادن به دانش آموزان و ایجاد ارتباط قوي دینی بین مدیران، معلمان و دانش آموزان، از جمله مقدمات رهنمون شدن دانش آموزان به سوي نماز جماعت است.

کلید واژه‌ها: مدیران، معلمان، نماز جماعت، مدارس

مقدمه

عبادت به معناي ذلت، عالی ترین نوع تذلل و کرُنش در برابر خداوند است. در اهمیت آن همین بس که آفرینش هستی و بعثت پیامبران براي عبادت است: “هدف هستی و جن و انس، عبادت خداوند است” (ذاریات، آیه 56). از مهمترین تاثیراتی که عبادت در زندگی بشر دارد و می‌توان به باقی ساختن تلاشهاي انسان در این جهان، تبدیل مادیات به معنویات به وسیله نیت خالص و سازندگی فرد و اجتماع اشاره کرد(قرائتی، 1384). بی تردید در میان عبادات، و مسائل معنوي و ملکوتی نماز از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است و به اندازهاي که به نماز سفارش شده به چیز دیگري سفارش نشده است.

نماز بارزترین و مهمترین مصداق و نقطه اوج عبادت است که از درخشندگی و برجستگی خاص و از رفیع ترین جایگاه برخوردار است و یکی از اساسی ترین ارکان حیات، تمدن، فرهنگ، زندگی و تحرك جوامع انسانی است (نصر و همکاران، 1387). حکمت نماز آن است که خداي یگانه را پرستش کنیم و از شرك و بت پرستی دور باشیم و تنها در برابر خداي بزرگ به نیازمندي و کوچکی خود اعتراف نموده و بر گناهان خویش طلب عفو و بخشش نماییم (حاجیان، 1375).

همچنانکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون (سوره ذاریات، آیه 56).

نماز و نیایش، ارتباط صمیمانهاي است میان انسان و خدا، تسلی بخش و آرامشگر دلهاي مضطرب و خسته و به ستوه آمده و مایه صفاي باطن و روشنی بخش روان است. همانطور که در کلام نورانی رسول مکرم اسلام (ص) آمده است: نماز ستون دین است و ستون هرچه محکم تر باشد سایر اجزاي بنا محکم تر و استوارتر خواهد بود. پس ضرورت عقلی و شرعی اقتضا می‌کند که قبل از همه باید به محکم سازي و استوار سازي ستون دین پرداخته شود، و پرداختن به این امر مهم را فرهنگ سازي نماز نام می‌نهیم. نماز در زندگی و حیات انسان به اندازهاي ارزش دارد که اولیاي خدا یک لحظه از آن غافل نبودند و از هر راهی که ممکن بود، دیگران را هم به این عبادت ملکوتی تشویق میکردند(انصاریان، 1385).

اندشمندان زیادي نیز به نماز و نقش آن در زندگی پرداختهاند. امام خمینی(ره) در ابتداي باب نماز توضیح المسائل معتقدند: “ نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوندعالم شود، عبادتهاي دیگر هم قبول می‌شود و اگر پذیرفته نشود، اعمال دیگر هم قبول نمی شود. همچنین قدرت محافظتی مذهب که ابتدا توسط امیل دورکهایم در سال 1951 م مطرح شد بعدها توسط راش، جیمز، یونگ، فرانکل، و فروم تایید شد و آنها نیز بر اهمیت رفتارها و اعتقادات مذهبی تاکید کردند(رجبی و همکار، 1391).

اگرچه نماز داراي اهمیت فراون است اما برگزار کردن آن به جماعت اهمیت بیشتري دارد، زیرا نماز جماعت نمادي با ارزش از جامعه مطلوب انسانی است که عناصري مانند رهبري، اتحاد و نظم را در بر میگیرد. غمخوار یزدي (1377) فواید نماز جماعت را چنین بر شمرده است: نماز جماعت یک عبادت دسته جمعی است کهمسلمانان در زمان و مکان واحد و به شکل واحد در صفوف منظم به امامت واحدي اقتدا می‌کنند و از این طریقتمرین رعایت نظم و آراستگی و نیز اطاعت از رهبري را می‌آموزند. علاوه بر آن، موجب وحدت و یکپارچگیمسلمانان میشود. نماز جماعت یکی از چیزهایی که در آموزه‌هاي دینی بدان سفارش زیادي شده و فضیلت بی-شماري دارد.

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر