12,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 49830
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1690
  • تعداد فروش: 2

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد ورزش، بازيها و سرگرميها در قدیم

دانلود تحقیق درمورد ورزش، بازيها و سرگرميها در قدیم

0 1.7k
دانلود تحقیق درمورد ورزش، بازيها و سرگرميها در قدیم

با دانلود تحقیق در مورد ورزش، بازيها و سرگرميها در قدیم در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق ورزش، بازيها و سرگرميها در قدیم را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق ورزش، بازيها و سرگرميها در قدیم ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد ورزش، بازيها و سرگرميها در قدیم

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:156 صفحه

قسمتی از فایل:

زورخانه ها تكيه وقهوه خانه ها ،كانون هاي فرهنگ مردم

ورزش وبازي وسرگرمي پديده هايي هستند كه از نظر زمان راه به كهن ترين دوران زندگي بشر مي برند و سر آغازي براي آنها نمي توان تعيين كرد .در ايران نيز به شهادت افسانه ها و اساطير و متن هاي نوشته ويافته هاي باغستان شناسي ،نشانه هاي فراوان از بازيها و سرگرميها در طول زمان در دست است .

در متن هاي قديمي مر بوط به قزوين ، دوران صفويه از نظر به دست دادن مدرك درباره گونه هاي مختلف ورزش و بازيها و سرگرميها از اهميت و اعتبار فراواني برخوردار است . بنابر آنچه كه در نوشته هاي تاريخي و به ويژه سفر نامه ها آمده مشاهده مي كنيم كه شهر قزوين در زمينه فعاليتهاي ورزشي ، بازيها وسرگرميها و كارهاي نمايشي از شهرهاي پر فعاليت ايران به شمار مي رفته است . اين فعاليت ها در دو گونه از جايگاهها برگزار ميشده است ، نخست در فضاي آزاد و به طور عمده در ميدان هاي بزرگ شهر ، بويژه ميدان سعادت يا ميدان شاه و ديگري در جايگاههاي سر بسته چون : زورخانه ، چاله حوضها ، تكيه ها و قهوه خانه ها . ورزشهايي چون : سوارخوبي -  تير اندازي چوگان قپق اندازي و بازيهاي دسته جمعي چون :گرگ بازي قوچ بازي خروس جنگي و بالاخره كارها نمايشي چون : معركه گيري شعبده بازي خيمه شب بازي بند بازي كشتي هاي نمايشي شمشير بازي ، ويژه فضا هاي آزاد و به ويژه ميدان بزرگ و اصلي شهر ، ميدان سعادت بوده است .

در برگزاري اين مراسم انبوهي از مردم شهر شركت مي جسته اند و به اين ترتيب ميدان مركزي به بهانه اين مراسم مركز گرد آمدن مردم و برخورد نزديك آنها به يكديگر و عمده شخصيتهاي كشوري ، به ويژه شخص شاه بوده است كه به شهادت اين نوشته ها مردم به راحتي به او دسترسي داشته اند .

برگزاري اين مراسم براي افراد غير حرفه اي ،فرصت لازم را براي ابراز وجود و هنر نمايي آنها فراهم مي ساخت ، امري كه در كار پرورش نوجوانان  و جوانان تاثير بسيار داشت . اشاره هايي وجود دارد كه در موقع حركت نيروي نظامي براي مشاركت در يك نبرد عمده ، مراسم جشن و بازي در ميدان شهر بر پا مي شد تا روحيه همگان تقويت شود و مردم شهر با نشاط و سرزندگي جوانان را به سوي جبهه هاي نبرد بدرقه كنند . برگزاري اين مراسم فرصتي بود تا چهره هاي گمنام به ابراز وجود بپردازند و مورد تشويق قرار بگيرند . اشاره هاي سفر نامه ها حكايت از آن دارد كه برخي از برنامه هاي سرگرمي براي همه مردم به وسيله گروه هاي دوره گرد در تمامي طول سال در ميدان هاي شهر به اجرا گذارده مي شده است و به اين ترتيب ، مردم زمان فراغت خود را به طور گروهي با شركت در اين برنامه ها مي گذرانيده اند . اين برنامه ها عبارت بوده از معركه گيري و هنر نمايي مارگيران شعبده بازي بند بازي و كشتي گيران نمايشي دسته هاي خيمه شب بازي و عروسك بازان و مانند آن . زورخانه ها محل هاي رسمي براي تربيت ورزشكاران و نوآموزان و جايگاه مقدسي براي پرورش روحي وجسمي جوانمردان و پهلوانان به شمار مي رفتند .

سنت هاي خاص زورخانه اي كه ره به دورانهاي كهن مي برد با تمامي اعتبار و حرمت هاي آن در زورخانه ها مورد توجه قرار داشت .

ميل گرفتن كباده كشيدن شنا رفتن چرخ ميل بازي و مهمتر از همه كشتي گرفتن از عمده ورزش هاي زورخانه اي به شمار مي رفت .

تكيه ها از جمله مكانهاي سربسته و كانونهاي فرهنگي معتبر به شمار مي رفتند . زيرا گذشته از برگزاري مراسم عزاداري در آنها ، در برخي از زمانها ، به ويژه در شبهاي ماه مبارك رمضان مراسم شعرخواني و سخنوري و مشاعره در تكيه ها برگزار مي گشت كه در واقع مي توان از آن به عنوان

« شبهاي شعر » روشنفكران زمان و يا انجمن ادبي ياد كرد .

و بالاخره قهوه خانه ها را بايد كانون هاي فرهنگي عمده اي در ارتباط با زندگي جامعه شهري به شمار آورد . در قهوه خانه ها مراسم گوناگوني به اجرا در مي آمد كه از آن جمله مي توان از شاهنامه خواني داستان سرايي شعرخواني پرده داري ، طرنا بازي و مانند آن ياد كرد . قهوه خانه هاي بزرگ و معروف شهر در تمامي طول سال ، به ويژه زماني كه هوا رو به سردي مي گذاشت از رونق لازم برخوردار بودند . ولي قهوه خانه ها در شبهاي ماه رمضان حال و هواي ديگري داشتند ، چنانكه تا سحر چراغشان روشن و رفت و آمد و برنامه هاي مختلف در آنها جريان داشت . كمتر محلي را مي توا

ن ياد كرد كه چون قهوه خانه ها در پيوند با فرهنگ مردم فعال بوده باشد . در و ديوار قهوه خانه هاي معتبر نيز خود جلوه گاهي از هنر مردم به شمار ميرفت. زيرا كه با كاشي ها و تابلوهاي معروف به شيوه قهوه خانه اي ، زينت شده بودند .

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر