8,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 49733
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1489

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد كلزاي علوفه اي

دانلود تحقیق درمورد كلزاي علوفه اي

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد كلزاي علوفه اي

با دانلود تحقیق در مورد كلزاي علوفه اي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق كلزاي علوفه اي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق كلزاي علوفه اي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد كلزاي علوفه اي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:37 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه:

كنجاله  كلزا علوفه اي است با پروتئين بالا و نسبت مناسب ليزين به سيستئين. اين گياه با گياهان خانواده لگومينوز تركيب خوبي مي سازد و كلزا علاوه بر اينكه خود به تنهايي گياه علوفه اي مناسب است ، با سويا و ديگر گياهان نيز مخلوط خوبي درست كمي كنند.

به رغم اينكه قرن ها از روغن كلزا براي مصارف خوراكي  در آسيا، شبه قاره هند و توسط مردم فقير اروپا استفاده مي شد ولي استفاده گسترده از آ ن براي اين منظور فقط بعد از جنگ جهاني دوم رواج يافت . البته مصارف صنعتي روغن كلزا زياد است و احتمالاً اهميت بيشتري نيز پيدا خواهد كرد.  اگر چه در برخي كشور هاي آسيايي هنوز از كنجاله كلزا به عنوان يك كود استفاده مي شود ، ولي ارزش اين گياه زراعي به عنان يك ماده غذايي غني از پروتئين براي دام ها بيشتر افزايش يافته است و. مصارف مختلف كلزا باعث شده است ارقام ويژه اي از اين گياه توليد شوند و تفاوت  بين سه نوع اصلي اين ارقام از لحاظ كيفيت بذر حائز اهميت است :

ارقام داراي اسيد اروسيك بالا (HEAR) ، راقام داراي اسيد اروسيك پايين (LEAR) و كنولا. اصطلاح كنولا به بذر يا فرآورده هاي بذوري اطلاق مي شود كه حاوي كمتر از 2 درصد اسيد اروسيك در روغن خود و حاوي كمتر از 30 ميكرو مول بر گرم گلوكوسينولات هاي آليفاتيك در كنجاله خود مي باشند . بذور كوچك و كروي شكل كلزا معمولاً حاوي بيش از 40 درصد روغن هستند و در همين خال بقاياي حاصل از روغن كشي كنجاله 36 تا 44 درصد پروتئين است .

توليد جهاني :

ايجاد ارقام ويژه براي بازارهاي خاص صنعتي ، كشت و كار اين گياه را افزايش مي دهد.

اكثر كشورهاي توليد كننده كلزا، محصول كلزا را به مصرف داخلي مي رسانند .  حدود 90 درصد  تجارت كلزا در اختيار كانادا و اتحاديه اروپا است كه تقريباً به نسبت مساوي در اختيار دارند اما اتحاديه اروپا تقريباً نيم از تجارت جهاني را نيز به خود اختصاص داده است. در حالي كه ژاپن 40 درصد واردات را در اختيار دارد.

مهمترين وارد كنندگان روغن عبارتند از : چين ، اتحاديه اروپا، هند و آمريكا.

علوفه كلزا در تغذيه دام :

با افزايش روز افزون جمعيت ، توسعه دامداري ها و بهبود وضعيت تغذيه مردم نياز به منابع جديد غذايي خصوصاً چربي ها و پروتئين هاي گياهي بيشتر احساس مي شود . در همين راستا جهت تغذيه علوفه دام ، تحقيقات گسترده اي در زمينه زراعت كلزا شروع شده ، و كشور هاي چين ، فرانسه ، انگلستان ، هند و كانادا پيشگامان كشت و توسعه كلزا  مي باشند. ارقام اوليه كلزا به علت داشتن «اسيد اوراسيك» در روغن و گلوكزينوليتهاي سمي در كنجاله كمتر مورد استفاده قرار مي گرفت .  اما هم ا كنون ارقام يك صفر دو صفر كه در ارقام سه صفر اسيد اوراسيك كمتر از دو درصد و گلوكزينوليتهاي سمي كنجاله به 18 تا 30 ميكرو مول در هر گرم كنجاله رسيده است ، براي تهيه علوفه دام مناسب مي باشند. استان گلستان با سطح زير كشت حدود 35 هزار هكتار، يكي از قطبهاي توليد محصول كلزا در كل دانه هاي روغني كشور مي باشد و با كاهش سطح زير كشت پنبه ، اميد است با توليد علوفه كلزا به صورت علوفه كنجاله سبز يا سيلويي تا حدودي مشكلات دامداران بر طرف شود . علاوه بر اين در مصرف علوفه كلزا بايد احتياط هايي صورت گيرد كه از آن جمله زمان مناسب برداشت علوفه مي باشد كه بايد در اوايل غلاف بندي گياه قطع و به مصرف دام برسد. زيرا بعد از تشكيل غلاف (محل اصلي سنتز گلوكزينوليتها) درصد مواد سمي علوفه بالا مي رود. همچنين از خشك شدن علوفه ، و در موقع جمع آوري ساقه هاي خشك ، بايد از خشك بدون علوفه اطمينان حاصل نمود ، زيرا چنانچه علوفه مرطوب برداشت شود ، قارچ ها در علوفه رشد كرده و باعث كپك زدگي مي شود . به طور كلي بايد پذيرفت كه تغذيه انحصاري نشخوار كنندگان با علوفه كلزا صحيح نمي باشد.


اهميت و جايگاه كلزا در ايران :

دانه كلزا از سال هاي گذشته وارد كشور شده و تحقيقات متعددي بر روي آن انجام گرفته است . در سال هاي اخير به دليل توجه بيشتر به توسعه و ترويج كلزا، سطح زير كشت آن افزايش قابل ملاحظه اي يافته و در سال زراعي 1380 تا سال 1381 به بيش از 70 هزار هكتار رسيده است. ويژگي هاي خاص گياه كلزا و سازگاري آن با شرايط مختلف آب و  هوايي ، اهميت اين محصول را بيشتر نموده و به عنوان نقطه اميدي  جهت تأمين روغن خوراكي مورد نياز كشور به شمار آمده است. در اين خصوص مي توان به موارد زير اشاره كرد :

-         كلزا مي تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراكم بيماري ها ، آفات و علف هاي هرز بكاهد و باعث افزايش عملكرد دانه اين محصولات شود.

-         دارا بودن تيپ هاي بهاره ، زمستانه و حد واسط، امكان كشت اين گياه را در شرايط متفاوت اقليمي وجود دارد.

-         در كشت پاييزه نياز به آبياري كمتري بوده و امكان استفاده از نزولات آسماني پاييزه و زمستانه وجود دارد.

-         كلزا داراي پتانسيل عملكرد بالا بوده و در بين دانه هاي روغني از درصد روغن بالايي (40 تا 45 درصد) برخوردار است.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر