7,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 49652
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1670

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد سعدي شيرازي

دانلود تحقیق درمورد سعدي شيرازي

0 1.7k
دانلود تحقیق درمورد سعدي شيرازي

با دانلود تحقیق در مورد سعدي شيرازي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق سعدي شيرازي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق سعدي شيرازي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد سعدي شيرازي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:14 صفحه

قسمتی از فایل:

ابومحمد مُصلِح بن عَبدُالله مشهور به سعدي شيرازي (حدود ۵۸۵ يا حدود ۶۰۶ ــ ۶۷۱ يا ۶۹۱ هجري قمري) شاعر و حکايت‌نويس فارسي‌زبان شيرازي بود. از وي شعرهايي به زبان عربي نيز در دست است.

 

زندگينامه

 

سعدي در شيراز متولد شد. پدرش در دستگاه ديواني اتابک سعد بن زنگي، فرمانرواي فارس شاغل بود

 

پس از درگذشت پدر، سعدي در حدود ۶۲۰ يا ۶۲۳ قمري از شيراز براي تحصيل به مدرسهٔ نظاميهٔ بغداد رفت و در آنجا از آموزه‌هاي امام محمد غزالي بيشترين تأثير را پذيرفت (سعدي در گلستان غزالي را «امام مرشد» مي‌نامد). غير از نظاميه، سعدي در مجلس درس استادان ديگري از قبيل شهاب‌الدين سهروردي نيز حضور يافت و در عرفان از او تأثير گرفت. معلم احتمالي ديگر وي در بغداد ابوالفرج بن جوزي بوده است که در هويت اصلي وي بين پژوهندگان (از جمله بين محمد قزويني و محيط طباطبايي) اختلاف وجود دارد.

 

گلستان سعدي

 

گلستان سعدي کتابي است که سعدي يک سال پس از اتمام بوستان، کتاب نخستش، آن را به نثر روان فارسي نوشت. رفتار شاهان، منش درويشان، مزاياي سکوت، جواني و پيري از جمله موضوعاتي است که سعدي در هشت باب گلستان از آنها سخن مي‌راند. پايان يافتن گلستان به دست سعدي در بهار سالي اتفاق افتاده است که در زمستان همان سال مغولان بغداد را فتح کردند.

 

 

 

 

 

 

 

1

نظرات دربارهٔ تاريخ تولد و وفات

 

بر اساس تفسيرها و حدس‌هايي که از نوشته‌ها و سروده‌هاي خود سعدي در گلستان و بوستان مي‌زنند، و با توجه به اين که سعدي تاريخ پايان نوشته شدن اين دو اثر را در خود آنها مشخص کرده است، دو حدس اصلي در تاريخ تولد سعدي زده شده است. نظر اکثريت مبتني بر بخشي از ديباچهٔ گلستان است (با شروع «يک شب تأمل ايام گذشته مي‌کردم») که بر اساس بيت «اي که پنجاه رفت و در خوابي» و ساير شواهد اين حکايت، سعدي را در ۶۵۶ قمري حدوداً پنجاه‌ساله مي‌دانند و در نتيجه تولد وي را در حدود ۶۰۶ قمري مي‌گيرند. از طرف ديگر، عده‌اي، از جمله محيط طباطبايي در مقالهٔ «نکاتي در سرگذشت سعدي»، بر اساس حکايت مسجد جامع کاشغر از باب پنجم گلستان (با شروع «سالي محمد خوارزمشاه، رحمت الله عليه، با ختا براي مصلحتي صلح اختيار کرد») که به صلح محمد خوارزمشاه که در حدود سال ۶۱۰ بوده است اشاره مي‌کند و سعدي را در آن تاريخ مشهور مي‌نامد، و بيت «بيا اي که عمرت به هفتاد رفت» از اوائل باب نهم بوستان، نتيجه مي‌گيرد که سعدي حدود سال ۵۸۵ قمري، يعني هفتاد سال پيش از نوشتن بوستان در ۶۵۵ قمري، متولد شده است. اکثريت محققين (از جمله بديع‌الزمان فروزانفر در مقالهٔ «سعدي و سهروردي») اين فرض را که خطاب سعدي در آن بيت بوستان خودش بوده است، نپذيرفته‌اند. حکايت جامع کاشغر نيز توسط فروزانفر و مجتبي مينوي داستان‌پردازي دانسته شده است، اما محمد قزويني نظر مشخصي در اين باره صادر نمي‌کند و مي‌نويسد «حکايت جامع کاشغر في‌الواقع لاينحل است». محققين جديدتر، از جمله ضياء موحد (موحد ۱۳۷۴، صص ۳۶ تا ۴۲)، کلاً اين گونه استدلال در مورد تاريخ تولد سعدي را رد مي‌کنند و اعتقاد دارند که شاعران کلاسيک ايران اهل «حديث نفس» نبوده‌اند بنابراين نمي‌توان درستي هيچ‌يک از اين دو تاريخ را تأييد کرد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر