9,000 تومان
  • فروشنده : مدیر

  • کد فایل : 49276
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1586

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد معماری

دانلود تحقیق درمورد معماری

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد معماری

با دانلود تحقیق در مورد معماری در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق معماری را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق معماری ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد معماری

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:92 صفحه

قسمتی از فایل:

« مقدمه »

در ايران، ساختن مزار يكي از شيوه‌هاي معمول براي بزرگداشت بزرگان مذهبي يا رجال و افراد مهم اجتماعي يا كشوري بود كه به ويژه از دوره ايلخاني به بعد بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت. در دوره گوركانيان هند كه آنان را مي‌توان در برخي زمينه‌ها وارث تيموريان دانست، به ساختن مزار براي بزرگان به صورت بارزي توجه شد. در واقع، فرهنگ ساختن مزار و مقبره براي درگذشتگان توسط مسلمين به هند راه يافته است. زيرا پيش از ورود مسلمانان به هند، بسياري از هندي‌ها اجساد مردگان را مي‌سوزاندند و شيوه‌اي براي تجليل بزرگان خود نداشتند. در اين دوران، شماري مزار نيز براي بانوان دربار ساخته شد كه تاج محل يكي از آن‌ها به شمار مي آيد.

تاج محل در ناحيه واقع در هند شمالي است كه يكي از زيباترين بناهاي موجود در جهان مي باشد. اين بنا توسط امپراتور مغول « شاه جهان » براي همسرش « ممتاز محل » ساخته شده است تا در آنجا مدفون گردد تاريخ شروع ساخت اين بنا در سال 1631 ميلادي بوده است و خود امپراتور نيز در آنجا بعد از وفات در سال 1666 ميلادي دفن شده است. سنگفرش ورودي اين بنا زيبا با ماسه سنگ قرمز فرش شده است كه با ورود از دروازه ورودي آن وارد باغي زيبا مي‌شويم كه جوي‌هاي زيبايي از ميان درختان سرو به شكل دلربايي عبور مي‌كنند در قسمت پاياني اين جريان آب روح انگيز « تاج محل » بر روي يك تراس مرمري ايستاده است اين شاهكار هنر معماري گنبددار، كه به شكل مربع است در هر ضلع آن يك مناره باريك گنبد زيباي آن را محاط كرده است.

مقبره امپراتور و همسرش يك تالار هشت ضلعي گنبددار است كه ديوارهاي آن به شكل بسيار زيبايي با سنگ‌هاي مرمر كه هنرمندانه حكاكي شده‌اند تزئين شده است.

فصل اول : بناي تاج محل

بخش 1 )  :     تاج محل مزار چه كسي است؟

تاج محل مزار ارجمند بانو ملقب به ممتاز محل، همسر پنجمين پادشاه گوركاني موسوم به شاه جهان است.

ارجمند بانو نوة پسري شخصي به نام ميرزا غياث‌الدين شيرازي بود. ميرزا غياث‌الدين شخصي ايراني بود كه با خانواده‌اش در دورة اكبر، ( سلطنت 14 963 ه ق ) به هند رفت و در دربار او به كار اشتغال ورزيد و در مدت كوتاهي پيشرفت كرد و عهده‌دار فعاليت‌هاي مهمي شد. پيشرفت اين شخص در دورة فرزند اكبر، جهانگير ( سلطنت 1037 1014 ه ق ) چنان بود كه به عالي ترين مقام اداري كشور يعني به منصب صدارت عظمي دست يافتف زيرا جهانگير با مهرالنساء ملقب به نور جهان، دختر ميرزا غياث‌الدين ازدواج كرد. آصف خان پسر ميرزا غياث و برادر مهرالنساء نيز به عنوان سپهسالار انتخاب شد. ملكه نورجهان از قدرت فوق‌العاده‌اي برخوردار شد و بسياري از افراد خاندان او در دستگاه سلطنت به كارهاي گوناگون اشتغال ورزيدند.

ارجمند بانو فرزند آصف خان و برادرزادة نورجهان، ملكة كشور بود كه با شاهزاده خرّم، فرزند جهانگير ازدواج كرد و فرزنداني از او به دنيا آورد. شاهزاده خرّم كه مورد بي‌مهري نورجهان واقع شده بود، پس از مرگ جهانگير تنها با كمك پدر زن خود، آصف خان توانست بر رقباي خود پيروز شود و قدرت را به دست آورد. وي پس از نشستن بر تخت سلطنت با نام شاه جهان شهرت يافت، همسر او نيز به ممتاز محل ملقب شد.

گفته‌اند شاه جهان همسرش را بسيار دوست داشت و در همة سفرها از جمله سفرهاي جنگي نيز او را همراه خود مي‌برد. در يكي از اين سفرهاي جنگي كه تقريباً يك سال پس از به  سلطنت رسيدن شاه جهان روي داد و او براي سركوبي حاكم افغاني دكن عازم شد، ارجمند بانو را كه در آن هنگام باردار بود، همراه خود برد. در روزي كه پادشاه در جنگ با سپاه دشمن بود، شنيد كه همسرش دچار درد و كسالت سختي شده است، و اميدي به زنده ماندنش نيست، به همين سبب فوراً خود را به نزد همسرش رساند و از او خواست كه هر چه در دل دارد، به او بگويد. وي نيز نكاتي را ابراز داشت كه از قول او چنين نوشته‌اند : « ... شاها گفته و شنيده ما را عفو فرمايند، عنقريب مسافر هستم ... شاها در ايام محبوسي همدرد شما ماندم الحال كه ايزد تعالي پادشاهي نصيب شما كرد و فرمانروايي جهان بخشيد ما پر حسرت انتقال مي‌كنيم و مي‌رويم بنابر آن دو وصيت است، اميد كه هر دو قبول شوند. خديو جهان اقبال نموده استفسار كردند، بيگم صاحب فرمودند كه حق تعالي شما را چهار پسر و چهار دختر داده است براي نام و نشان همين كفايت مي كند، چنان نشود كه نسل ديگر از كسي پيدا شود كه با هم جنگ و جدل دارند. وصيت دوم آنست كه براي ما همچنان مكان تعمير بايد كه بر منصه ظهور ناياب و كمال عجيب و غريب گردد. اعليحضرت هر دو وصيت را به دل و جان قبول فرمودند ... ».

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر