6,000 تومان
  • فروشنده : طرفداری

  • کد فایل : 41258
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1582
  • تعداد فروش: 4

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد بازيهاي سنتي و بومي استان يزد

دانلود تحقیق درمورد بازيهاي سنتي و بومي استان يزد

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد بازيهاي سنتي و بومي استان يزد

با دانلود تحقیق در مورد بازيهاي سنتي و بومي استان يزد در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق بازيهاي سنتي و بومي استان يزد را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق بازيهاي سنتي و بومي استان يزد ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد بازيهاي سنتي و بومي استان يزد

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:8 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه: در فرهنگ لغات فارسي بازي به سرگرمي به مشغوليت، تفريح، لعب، كار،ورزش و فريب معني شده است. زيست شناسان و روان شناسان نيز در مورد بازي نظرات مختلفي ارائه داده‌اند. زيست شناسان براين باورندكه علاقه‌ي انسان به بازي به كنجكاوي وي دركشف و شناخت محيط اطراف ارتباط دارد و روان‌شناسان نيز مي‌گويند نياز انسان به بازي در حقيقت مصرف انرژي نهفته در وجود اوست و البته جامعه شناسان نيز بازي را وسيله‌اي براي تمرين انسان در زندگي اجتماعي توصيف مي‌كنند.برخي بر اين باورند بازي خود هنري است كه ناشي از فرهنگ و آداب وسنن هر جامعه است. اگر بخواهيم به اين مقوله‌، عميق بنگريم بازي همه نظرات وتعاريف فوق را دربرمي‌گيرد. دركشورپهناور ايران كه از تنوع اقليمي و قوم و قبيله اي خاصي برخوردار است، انواع بازي وسرگرمي رواج داشته و دارد. اين بازي‌ها درمراسم عروسي ، قبل و بعد از آغاز كاشت و برداشت محصولات كشاورزي،شب نشيني‌ها و… اجرا مي‌شود. اين‌كه بازي‌ها از چه زماني ومكاني آغاز شده‌اند اطلاع دقيقي در دست نيست ولي از نوشته‌ها، كتيبه‌ها و نقوش غارها و ديوارها چنين استنباط مي‌شود كه بازي‌ها درحقيقت نوعي سخن گفتن، انتقال اطلاعات و معلومات،ايجاد و حفظ آمادگي جسماني براي جنگ‌ها،ايجاد سرور ونشاط، شكرگذاري به درگاه خداوند و … بوده‌است. نكته‌ي مهم اين‌كه در درگاه خداوند هريك از اين بازي‌ها بار فرهنگي داشته‌است. بازي‌ها ويژگي‌هاي خاص خود را داراست كه مي‌توان به ابزار و امكانات ،مكان، گستره‌ي بازي ،سن و جنسيت بازي اشاره كرد.

 

1- بازي جرنگ جرنگ:

نوع بازي: يک گروهي (حداقل چهار نفر)

داور: دارد

برد و باختي: نيست

جنسيت بازيکنان:  پسرانه

وضعيت کنوني: انجام نمي شود

نحوه بازي: دو نفر به عنوان داور در مکان مشخصي مي نشيند و رنگي را بين خود انتخاب مي کنند بطور يکه بازيکنان از آن اطلاع نداشته باشند. سپس بازيکنان کنار يکديگر و روبروي آنها در صفي ايستاده و براي تشخيص آن رنگ با يکديگر رقابت مي کنند.

در اين بازي به يک کمربند نياز است که هنگام رقابت بر سر تشخيص رنگ مورد نظر، يکطرف آن در دست داور و سر ديگر در دست بازيکني که نوبتش رسيده قرار دارد.

سوال و جواب بين داوران و بازيکنان به اين صورت انجام مي شود:

بازيکن: جرنگ جرنگ

داور: اسب چه رنگ

بازيکن: سفيد (مثلاً)

اگر جواب غلط باشد

داور: بده به سفيد (بازيکن سر کمربندي را که در دست دارد به بازيکن بعدي مي دهد)

اگر جواب درست باشد:

داور: بتراش

در اين هنگام بازيکني که رنگ را بدرستي تشخيص داده است حق دارد با کمربند بازيکنان ديگر را بزند و بازيکنان ديگر نيز در صورت داشتن توانايي مي بايست کمربند را از او بگيرند. داور با گفتن کلمه «جو» و «گندم» به صورت مکرر حق زدن را از او مي گيرد و دوباره به او مي دهد. يعني بازيکن با شنيدن کلمه «جو» حق ندارد بازيکنان ديگر را بزند و بايد در يک جا ايستاده و با چرخاندن کمربند در بالاي سر خود نگذارد بازيکنان به او نزديک شده و کمر بند را از او بگيرند. چنانچه دوباره از داور کلمه «گندم» را بشنود مي تواند بازيکنان را بزند.

چنانچه بازيکنان کمر بند را از او بگيرند و يا به تشخيص داور بازي متوقف شود اين مرحله از بازي به پايان رسيده و دوباره داوران با انتخاب رنگي ديگر مرحله بعد را آغاز مي کنند.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر