7,000 تومان
  • فروشنده : بانک تحقیق

  • کد فایل : 34750
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1890

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله درمورد نقدى بر آمار تلفات جنگ‏هاى امام على عليه السلام

دانلود مقاله درمورد نقدى بر آمار تلفات جنگ‏هاى امام على عليه السلام

0 1.9k
دانلود مقاله درمورد نقدى بر آمار تلفات جنگ‏هاى امام على عليه السلام

با دانلود مقاله در مورد نقدى بر آمار تلفات جنگ‏هاى امام على عليه السلام در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نقدى بر آمار تلفات جنگ‏هاى امام على عليه السلام را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نقدى بر آمار تلفات جنگ‏هاى امام على عليه السلام ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد نقدى بر آمار تلفات جنگ‏هاى امام على عليه السلام

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:22 صفحه

قسمتی از فایل:

 

آن چه در اين نوشتار مورد بررسى قرار خواهد گرفت، آمار تلفات جنگ‏هاى جمل، صفين و نهروان است كه در منابع قديم و جديد با رقم‏هاى بسيار بالايى گزارش شده و تاكنون تحقيقى درباره آن انجام نگرفته است . با آن كه در ميان آمار فراوان و متضاد اين سه نبرد، دست‏يابى به رقم واقعى تقريبا غير ممكن است، اما در اين نوشتار تلاش شده است‏با توجه به مجموع گزارش‏ها و قراين، بخش نادرست و مبالغه‏آميز اين آمار مشخص شود و تا آن جا كه ممكن است رقم نزديك به واقع ارايه گردد . در عين حال، نگارنده بر اين باور است كه آمار واقعى از آن چه در اين جا هم گفته مى‏شود كم‏تر است، ولى اثبات اين نظريه با استدلال به متون تاريخى موجود امكان‏پذير نيست .

 

واژه‏هاى كليدى: امام على عليه السلام - جمل - صفين - نهروان - آمار

مقدمه

 

اميرمؤمنان على عليه السلام در مدت كوتاه خلافت ظاهرى خود گرفتار سه جنگ داخلى شد كه علاوه بر تلفات و خسارت‏هاى انسانى فراوان، آن حضرت را از اصلاح امورى كه در دوران خلفاى پيشين پديد آمده بود بازداشت و اثرات انحرافى و بهره‏بردارى منفى سياست‏بازان اموى از اين نبردها براى هميشه به جاى ماند .

 

درباره تلفات انسانى اين سه جنگ آمارهاى مختلفى ارايه شده كه مجموع آن‏ها نشان‏گر بالا بودن رقم كشته‏هاى اين نبردهاست . كتب تاريخى رقم كشته شدگان مجموع اين نبردها را حدود 150 هزار تن ذكر كرده‏اند; (جمل از ده هزار تا سى هزار نفر، صفين از هفتاد هزار تا 110 هزار و نهروان 4009 نفر .) نگاه ابتدايى به اين آمار، مبالغه‏آميز بودن و نادرستى آن را به ذهن متبادر مى‏سازد . مشكل اين‏جاست كه بسيارى از اين عددها را منابع دست اول و معتبر تاريخ اسلام گزارش كرده‏اند و راه را براى بررسى و تحقيق دشوارتر نموده‏اند . ضمن اين كه روش موردشناسى و برگرداندن روايات مورخان به يك منبع، به سادگى امكان‏پذير نيست، زيرا اعداد و ارقام به قدرى آشفته و گوناگون است كه ايجاد اشتراك ميان آن‏ها و ارجاع آن‏ها به يك گزارش به راحتى ممكن نيست . در عين حال، با وجود گزارش‏هاى فراوان و ارقام گوناگون، امكان دست‏يابى به رقمى مناسب منتفى نيست .

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر