3,000 تومان
  • فروشنده : بانک تحقیق

  • کد فایل : 31064
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2319

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد نمايه و نمايه سازي

دانلود تحقیق درمورد نمايه و نمايه سازي

0 2.3k
دانلود تحقیق درمورد نمايه و نمايه سازي

با دانلود تحقیق در مورد نمايه و نمايه سازي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق نمايه و نمايه سازي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق نمايه و نمايه سازي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد نمايه و نمايه سازي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:7 صفحه

قسمتی از فایل:

 مقدمه:

افزايش سريع حجم مدارك و توسعة رشته هاي علمي موجب پيدايش روشهاي گوناگوني براي ضبط محتواي اطلاعاتي آنها شده است. براي محققاني كه در زمينه هاي گوناگون علمي دست در كار پژوهش هستند مطالعة كليه مداركي كه در زمينه تخصص آنها منتشر شده امكان پذير نيست. حتي در بسياري از موارد فرصت مطالعة چكيدة مقاله ها و گزارشهاي تحقيقي نيز ميسر نمي باشد. علاوه بر اين چه بسيار تحقيقاتي كه در نقاط مختلف جهان بعمل آمده و نشانه اي از آنها در دست نيست. با توجه به موارد فوق و بمنظور جلوگيري از دوباره كاري و ايجاد سرعت و دقت در فعاليتهاي پژوهشي، صاحبنظران دانش اطلاع رساني بر آن شدند تا با استفاده از وسائل متعدد از هر مدرك علمي نشانه اي بدست دهند. از هر مدرك علمي مي توان بطريق گوناگون نشانه هائي بدست داد كه مؤلف، عنوان، سازمان تحقيقاتي يا ناشر، چكيده راهنما و يا چكيده تمام نما و ... از آنجمله اند:

بعلت حجم فراوان اين قبيل مداراك و فشردگي محتواي اطلاعاتي آنها از طرفي و لزوم دسترسي فوري به مندرجات آن از طرف ديگر بايد نشانه هائي را كه در بالا به آن اشاره كرديم حتي المقدور ساده تر و خلاصه تر در اختيار محققين قرار گيرد.

اين چنين فعاليتي را كه ما امروزه تحت عنوان "نمايه سازي" مي شناسيم وظيفة اساسي بسياري از مراكز اطلاعاتي و انتشاراتي جهان است. نمايه هائي كه در نشرياتي نظير Chemical Abstract, Science Citation Index يا Bio Research Index و نظاير آن ملاحظه مي كنيم نمونه هائي از اهميت اين فعاليت بشمار مي آيد.

توسعة فعاليتهاي نمايه سازي تنها به مدارك علمي محدود نمي گردد بلكه نشانه هائي از اختراعات ثبت شده، تركيبات جديد شيميائي، محصولات جديد و مشخصات محققين نيز در حوزة فعاليتهاي نمايه سازي است.

 

تاريخچه:

تا چند قرن پيش مجموعه دانشهاي ثبت شده بسيار كم بود. تعداد كمي كتاب نوشته شده بود كه هر كدام در يك يا دو موضوع از مجموعه دانشهاي بشري كشف شده قابل گنجانيدن بود.

قرن هيجدهم براي دنيا تغييرات زيادي را همراه داشت كه قسمت مهمي از آن پيدايش مفهوم رده بندي در طبيعت بوده است. فهرستنويسي و رده بندي يكي از هدفهاي مهم علوم شد و اهميت فراواني يافت و اميد به آنكه روزي تمام دانشهاي لازم براي شناخت جهان مادي كامل شده و بتوانند در سيستمهاي رده بندي طبيعي و ساخت بشر جاي گيرند يكي از روياهاي قرن شد.

سيستمهاي رده بندي بر پايه انگيزه ايجاد سلسله مراتب يا رده هائي در دانش و سازمان دادن تمام دانشها در يك سيستم بسته بوجود آمد. تحولات بعدي علوم، سيستمهاي رده بندي را در شرايط كم اهميت تري قرار دادند. بعبارت ديگر تحولات خود علوم، رده بندي آنها را تحت تاثير قرار داد. هر چند نشانه هاي اعتبار زيادي كه اين سيستم ها در آن دوره بدست آورده اند هنوز پابرجاست. صرف نظر از روشهاي گوناگون رده بندي، سال 1950 را بايد مبدا تحول در نظريه نمايه سازي دانست. ابتدا مارتيمرتاب[1][1] نمايه سازي هما را گسترش داد و سپس كاربرد ماشينهاي حسابگر بمنظور كمك به توليد و ساخت نمايه مطرح گرديد. بعضي ها اين تحول را صرفاً يك كشف مجدد پيده هائي كه از گذشته در دانش كتابداري هم وجود داشته تلقي كرده اند. لازم به توضيح است كه اين يك تفسير غير منصفانه درباره اين تحولات مي باشد.

متخصصين دانش اطلاع رساني ممكن است بعضي از نظريه هاي موجود علم كتابداري را مجددا عنوان كرده باشند ولي نكته مهم در اين است كه آنها اين كشف مجدد را در راه هاي جديدي بكار گرفته اند كه امكانات نظري در اين رشته خاص را وسعت بخشند.



[1][1] Martimer Taub


3,000 تومان