4,000 تومان
  • فروشنده : بانک تحقیق

  • کد فایل : 28150
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2461

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله نگاهي به آثار تغذيه كودك با شير مادر

دانلود مقاله نگاهي به آثار تغذيه كودك با شير مادر

0 2.5k
دانلود مقاله نگاهي به آثار تغذيه كودك با شير مادر

با دانلود مقاله در مورد نگاهي به آثار تغذيه كودك با شير مادر در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نگاهي به آثار تغذيه كودك با شير مادر را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نگاهي به آثار تغذيه كودك با شير مادر ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد نگاهي به آثار تغذيه كودك با شير مادر

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:2 صفحه

قسمتی از فایل:

 شير مادر كاملاً با نيازهاي غذايي نوزاد هماهنگ است و از آنجا كه سرشار از عناصر ضروري بدن است، محافظ كودك از بيماريهاي عفوني و عوامل حساسيت زاست. تاكنون هيچ حساسيت نوزاد نسبت به شير مادر مشاهده نشده است. هضم شير مادر براي كودك بسيار راحت و درجه گرماي آن نيز مناسب و مطابق با گرماي بدن اوست. اين موهبت الهي عاري از هر نوع ميكروب و كاملاً استريل است. نكته مهم ديگر اين است كه شيردهي، منشأ سلامتي مادر است. در واقع شيردهي، باعث ترشح «اكسي توسين» مي شود كه اين موضوع تأثير مهمي در بازگشت رحم به شكل اوليه خود دارد.

تحقيقات اخير نشان مي دهد كه اين دوران رسيدن به وزن پيش از حاملگي و تجديد عناصر سازنده استخوانها را تسريع مي كند و عامل مؤثري در پيشگيري از سرطان سينه و تخمدان است. اگر جنبه اقتصادي تغذيه با شير مادر را كنار بگذاريم، نوزاداني كه از شير مادر تغذيه مي كنند، نسبت به ساير نوزادان كمتر به بيماري مبتلا مي شوند.
شيردهي، نيازمند رعايت بهداشت و آمادگي است و كشيدن سيگار در دوران شيردهي اكيداً ممنوع است. استفاده از موادغذايي متنوع و سرشار از مواد مغذي و نيز غذا خوردن به اندازه كافي در اين دوران اهميت زيادي دارد. هيچ دارويي نبايد بدون مشورت با پزشك مصرف شود، زيرا برخي داروها با شيردهي مغايرت دارد.
بدن تمام زنان توانايي توليد شير را دارد. شكل فقسه سينه هيچ تأثيري در مقدار شير ندارد و مقدار و كيفيت شير كاملاً مستقل از فيزيك بدن مادر است.
گاه مادران جوان اين سؤال را مطرح مي كنند كه آيا شيردهي باعث چاقي مي شود؟ اين تصور اصلاً درست نيست، بلكه برعكس، شيردادن به نوزاد، بازگشت به وزن پيش از حاملگي را نيز تسريع مي كند. تغذيه مناسب و سرشار از پروتئين مي تواند مانع از تجمع چربيها پس از زايمان شود.
اشتباه بسيار بزرگي است كه مادر با كوچكترين ناراحتي و بيماري، شيردادن به نوزاد خود را قطع كند، زيرا موارد منع شيردهي بسيار كم هستند. از جمله مي توان به بيماريهايي نظير ايدز، تبخال، سينه، هپاتيت و... اشاراه كرد، اما به عنوان مثال، گلو درد مانع از شيردهي نيست. همچنين برخي از داروها نيز به شير مادر منتقل مي شود و به همين دليل بايد قبل از مصرف، حتماً با پزشك مشورت شود.

تغذيه مادر در دوران شيردهي
همانطور كه توجه به اصول تغذيه و خوردن موادغذايي متنوع در دوران بارداري اهميت بسيار بالايي دارد، اين اصول در دوران شيردهي نيز بايد حتماً مورد نظر قرار گيرد.
پس از زايمان، روزانه حدود 800 ميلي ليتر شير در بدن مادر ساخته مي شود. 500 تا 600 كيلوكالري انرژي براي توليد اين مقدار شير لازم است كه بخش زيادي از آن، از اندوخته غذايي مادر در دوران بارداري تأمين مي شود. در اين مدت وزن مادر كم مي شود؛ زيرا شيردهي سوخت و ساز چربيها را بيشتر مي كند حتي اگر مادر از نظر انرژي نيز در سطح عالي باشد.
نيازهاي غذايي مادر در اين دوران تقريباً مشابه اواخر دوران بارداري است. خانم شيرده بايد در اين مدت، روزانه 60 تا 80 گرم پروتئين و 80 گرم چربي، 340 گرم مواد نشاسته اي و حداكثر 750 ميلي ليتر لبنيات (ماست، پنير و...) دريافت كند. اين مقدار لبنيات، نياز مادر به كلسيم يعني 1200 ميلي گرم، در روز را تأمين مي كند و توصيه مي شود در هر وعده غذايي لبنيات ميل كنند. مصرف كافي اسيدهاي چرب غيراشباع براي رشد سيستم عصبي نوزاد مفيد است. به مادران توصيه مي شود حداقل در هر روز 5/1 تا 2 ليتر مايعات بنوشند و در نوشيدن چاي و قهوه نيز زياده روي نكنند.
در واقع مادر در اين دوران هر چه ميل داشته باشد، مي تواند بخورد. اين دوران وقت مناسبي براي رژيم گرفتن نيست. بعضي از موادغذايي مانند سير و پياز موجب مي شود كه شير مادر بوي نامطبوعي بگيرد، به همين دليل پزشكان توصيه مي كنند مادران اين مواد را مصرف نكنند.
بعضي از گياهان معطر مانند زيره، رازيانه و... علاوه بر اينكه طعم خوشايندي به شير مي دهند، ترشح شير را نيز افزايش مي دهند

4,000 تومان