4,000 تومان
  • فروشنده : daftar

  • کد فایل : 26222
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 1927
  • تعداد فروش: 1

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود تحقیق درمورد هدف و فلسفه آفرينش چيست؟

دانلود تحقیق درمورد هدف و فلسفه آفرينش چيست؟

0 1.9k
دانلود تحقیق درمورد هدف و فلسفه آفرينش چيست؟

با دانلود تحقیق در مورد هدف و فلسفه آفرينش چيست؟ در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق هدف و فلسفه آفرينش چيست؟ را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق هدف و فلسفه آفرينش چيست؟ ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد هدف و فلسفه آفرينش چيست؟

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:1 صفحه

قسمتی از فایل:

 هدف و فلسفه آفرينش چيست ؟

در رابطه‌ با هدف‌ آفرينش‌ ابتدا بايد ديد مقصود از هدف‌ چيست‌؟ اشتباهي‌ كه‌ معمولا در اين‌ رابطه‌ رخ‌ مي‌دهد قياس‌كردن‌ افعال‌ الهي‌ با كنش‌هاي‌ انساني‌ است‌. هدف‌ در افعال‌ بشري‌ معمولا غايت‌ فاعل‌ است‌؛ يعني‌، كنشگر بر اساس‌ نقص‌ ونيازي‌ كه‌ در خود مي‌يابد فعاليتي‌ را آغاز مي‌كند و هدفش‌ رفع‌ آن‌ نقص‌ و تأمين‌ نياز خويش‌ است‌. اما در مورد افعال‌ الهي‌، هدف‌به‌ اين‌ معنا معقول‌ نيست‌؛ زيرا او كمال‌ مطلق‌ است‌ و او را نقصي‌ نيست‌ تا با انجام‌ چيزي‌، آن‌ نقص‌ را برطرف‌ سازد.  در اين‌رابطه‌ گفتني‌ است‌ كه‌ :

          1 ـ افعال‌ الهي‌ هدفمند است‌، به‌ اين‌ معنا كه‌ كنش‌هاي‌ او حكيمانه‌ است‌ و غايت‌ افعال‌ او غايات‌ فعل‌ است‌ نه‌ فاعل‌.مقصود از هدف‌ در اين‌ جا سرانجامي‌ است‌ كه‌ آفريده‌هاي‌ او بدان‌ مي‌رسند و آن‌ اتصال‌ به‌ منبع‌ لايزال‌ هستي‌ و فناي‌ در كمال‌مطلق‌ است‌ و به‌ قول‌ مولوي‌: چون‌ قطره‌اي‌ كه‌ در دريا افتد و دريا شود. در اين‌ جا باز اين‌ پرسش‌ رخ‌ مي‌نمايد كه‌ چه‌ لزومي‌داشت‌ خداوند جهاني‌ را بيافريند و به‌ چنان‌ سرانجام‌ مباركي‌ برساند؟ پاسخ‌ آن‌ است‌ كه‌ نيازي‌ وجود نداشت‌، ليكن‌ حكمت‌اعم‌ از نياز است‌. يعني‌؛ چنان‌ نيست‌ كه‌ سابق‌ بر هر كاري‌ حتما بايد نيازي‌ باشد. چنين‌ برداشتي‌ از مقايسه‌ افعال‌ الهي‌ باكنش‌هاي‌ بشري‌ كه‌ موجودي‌ سراپا نياز است‌ و همواره‌ در جست‌ و جوي‌ تأمين‌ احتياجات‌ خويش‌ مي‌باشد، ناشي‌ شده‌ است‌.

          يك‌ عمل‌ مي‌تواند حكيمانه‌ باشد در صورتي‌ كه‌ نتايجي‌ خوب‌ و ارزشمند به‌ بار آورد. هرچند اين‌ نتايج‌ به‌ فاعل‌ برنگردد،بلكه‌ به‌ فعل‌ و آفريده‌ بازگشت‌ نمايد.

          2 ـ منظور از خلقت‌، شناخته‌ شدن‌ خداو عبادت‌ او است‌. در اين‌ صورت‌ چيزي‌ به‌ خدا افزوده‌ نمي‌شود و نقصي‌ از اوبرطرف‌ نمي‌گردد. بلكه‌ كمال‌ نهايي‌ بندگان‌ در شناخت‌ و عبوديت‌ پروردگار است‌. در واقع‌ اين‌ جا همان‌ غايت‌ خلقت‌ - كه‌كمال‌ است‌ - آمده‌ ولي‌ از طريق‌ ذكر سبب‌ كه‌ همان‌ خداشناسي‌ و خداپرستي‌ است‌. بنابراين‌ با شناخت‌ خدا و بندگي‌ او، چيزي‌به‌ خدا اضافه‌ نمي‌شود. بلكه‌ بندگان‌ به‌ كمال‌ نهايي‌ مي‌رسند، همان‌ كمالاتي‌ كه‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ آن‌ خلق‌ شده‌ و آرماني‌ برتر از آن‌مقصود نيست‌.

          3 ـ آفرينش‌ مقتضاي‌ فياضيت‌ مطلقه‌ الهي‌ است‌. در اين‌ رابطه‌ بايد ابتدا درك‌ فلسفي‌ درستي‌ از وجود و هستي‌ داشته‌ باشيم ‌و سپس‌ به‌ تبيين‌ رابطه‌ آن‌ با فياضيت‌ مطلقه‌ الهي‌ بپردازيم‌:


4,000 تومان