4,000 تومان
  • فروشنده : daftar

  • کد فایل : 22728
  • فرمت فایل دانلودی : .doc
  • تعداد مشاهده : 2293

آخرین فایل ها

- بیشتر -

دانلود مقاله عدالت از ديدگاه شهيد مطهري

دانلود مقاله عدالت از ديدگاه شهيد مطهري

0 2.3k
دانلود مقاله عدالت از ديدگاه شهيد مطهري

با دانلود مقاله در مورد عدالت از ديدگاه شهيد مطهري در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله عدالت از ديدگاه شهيد مطهري را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله عدالت از ديدگاه شهيد مطهري ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد عدالت از ديدگاه شهيد مطهري

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:6 صفحه

قسمتی از فایل:

 اقتضاى عدالت بر خلاف ظلم خوددارى از ستم در حق ديگران است. اما بسيارى از معترضانْ شرور موجود در عالم را ستمى در حق انسان مى دانند. همين امر باعث شده كه در بحثِ از عدل الهى, مسئله شرور, مهم ترين و بحث انگيزترين مسئله شود. ظاهراً در وجودِ شرور فراوان و متنوع در جهان ترديدى نيست, اما اين شرور چگونه با عدالت خداوند قابل جمع اند؟

اين مشكل از دوران باستان مطرح بوده است. در يونان باستان اپيكور به استنادِ شرور, عدل الهى را مورد سؤال قرار مى داد. كسانى چون ديويد هيوم و برتراند راسل اين اشكالات را پى گرفته اند, در زمانه ما نيز كسانى چون آنتونى فلو و جى. ال. مكى تنسيق هاى جديدترى از آن ارائه كرده اند.
تقرير اشكال به روايت هيوم اين است:(چرا بايد در جهان مصيبتى باشد؟ حتماً تصادفى نيست, پس علتى دارد. آيا خدا چنين خواسته؟ ولى او كاملاً خير خواه است. آيا خلاف خواست اوست؟ ولى مگر او قادر مطلق نيست. استحكام اين دليل, به اين كوتاهى, به اين وضوح و به اين قاطعيت را هيچ چيز نمى تواند متزلزل كند.62
براى تتميم اشكال بايد علم مطلق را هم به خيرخواهى وقدرت اضافه كرد. آن چه ايجاد اشكال مى كند قيد اطلاق در سه گزاره ناظر به صفات خداست. اگر قدرت, خير خواهى و علمِ خداوند و يا دست كم يكى از اين ها محدود مى بود, مشكل حل مى شد. اما اكثر مسيحيان و مسلمانان حاضر نيستند كه نه از اصل اين صفات و نه از قيد اطلاقِ دست كم يكى از آن ها دست بردارند.
شرور را معمولاً دو قسم مى كنند, شرّ طبيعى و شرّ اخلاقى. حوادثى مثل سيل, زلزله و توفان شرور طبيعى اند, شرور اخلاقى مثل گناه, جرم وظلم وستم, كه حاصل سوء استفاده انسان ها از اختيارند و عامل آن انسان ها هستند نه طبيعت . البته لايب نيتس قسم سومى را هم اضافه مى كند كه عبارت است از شرّ مابعد الطبيعى.
وى امكان را كه لازمه همه مخلوقات است, نوعى شرّ مى داند. لايب نيتس در تقرير اشكال مى گويد: (خداوند هم در شرور اخلاقى شريك است و هم در شرور طبيعى و شركت وى در هر دو قسم, هم طبيعى است و هم اخلاقى, انواع شرّ منحصر در دو نوع نيست.)63 چون طبيعت و انسان ساخته خداست, پس شرور ناشيِ از اين دو منسوب به اوست و چون او با آزادى كامل عمل مى كند و در مورد شىء و پيامدهايى كه ممكن است داشته باشد, معرفت كامل دارد, علت اخلاقى شرور هم هست,64 اما چون همه شرور از آن رو شرّند كه به درد و رنج آدمى منجر مى شوند مى توان تنها شر را درد و رنج دانست.


4,000 تومان